Thursday, 8 December 2011

09-12-2011 5.01am SESAAT

sedang aku berusaha untuk melelapkan mata...
aku teringat pada arwah ayah aku..
tidak tahu mengapa hati ini sungguh merindukannya..
airmata mencurah dengan mudahnya...


ayah...
lidah ini sangat merindukan untuk menyebut perkataan "ayah"..
tangan ini mendambakan untuk bersalam dengan tangan hangatmu...
mata ini meronta-ronta untuk menatap wajahmu...


ayah...
sungguh besar sekali tanggungjawab yang kau lepaskan kepadaku..
kadang-kadang tak tertanggung rasanya diri ini...
aku hanya  mampu berkata-kata dengan gambarmu...
yang kita pernah ambil bersama suatu masa dahulu..


ayah...
telinga sangat merindukan perkataan "abi"..panggilan yang sangat hati ini inginkan...
hati sangat merindukan suara ayah yang abi sangat hormati...
abi tau keluarga kita tidaklah segembira mana..
tapi abi sangat seronok sebab keluarga kita masih lengkap waktu itu...


ayah...
tidak mahukah kau singgah sebentar dalam hidup abi walau sekali...
tidak rindukah kau pada anakmu ini...
tidak kasihankah kau pada abimu ini...


aku sangat mendambakan kau melihat dimana aku sekarang...
aku ingin kau tersenyum bangga denganku..
aku rindu ayah yang tenang seperti dulu...
demi Allah...aku sangat rindu..


ayah...
aku tidak diberi rezeki untuk bersamamu lama...
aku telah persiakan diriku kerana tidak menghargaimu...
aku tidak nampak jelas kau menggunakan kudratmu untuk ku..


ayah..
dimana kan ku cari ganti..
lesu pandanganku...
masih terngiang-ngiang suaramu dalam kotak hatiku...
masih terbayang-bayang keadaanmu ketika terakhir kali aku bertemumu tanpa kau tidak mengucapkan sepatah kata...
kau terbaring bujur diatas katil...
dadamu masih panas ayah..
namun jari jemarimu sudah keras...
bibirmu sudah sejuk...
nafasmu tidak berhela lagi...
aku jatuh tersungkur....jatuh begitu sekali di dalam rumah mayat itu...
aku masih berharap aku mampu bangun dari mimpi ngeri itu...
aku cuba sedapkan hatiku dengan menipu diri aku sendiri bahwa itu adalah mimpi...


namun...
harus ku terima jua..
itulah realiti...
kau sudah meninggalkan kami!!!


"ayah...bangunlah..bukalah matamu...janganlah pejam dengan begitu sekali...bangun ayah...anakmu datang..."


begitu sekali aku merayu padamu...
sikitpun kau tak mendengar...
seolah-olah kau bahagia dengan dunia 'baru' mu...


diikutkan hati...
diri ini tidak mahu berpisah dengan dirimu...
namun entah mengapa..setitik airmata tidak mengalir ...
dalam kenderaan jenazah...aku duduk betul-betul di sebelahmu...


"ayah...janganlah main-main..hulurkanlah tangan ayah itu...tolonglah ayah...abi tak sanggup ...abi tak kuat"..


namun sekali lagi hampa...


ayah...abi nak menjerit sekarang ni...
hati abi rasa sesak...abi rasa ayah sengaja tinggalkan tanggungjawab ayah pada abi...
ayah...abi rasa besar sungguh tanggungjawab ini...


sejak jam 2am tadi..mulut ini tidak berhenti menyebut 'AYAH'...
sudah lama ku tidak ungkapkan padamu...
ayah...singgahlah sebentar dalam mimpi abi...
senyumlah pada abi..
hulurkan lah tangan pada abi..abi hendak bersalam denganmu...
abi hendak peluk ayah...abi tak pernah peluk ayah kan???
teruknya abi!!!


abi akui...
abi cemburu tengok keluarga lain yang gembira dengan keluarga mereka..
ayah tahu tak apa dah jadi dengan keluarga kita selepas ayah pergi??!!
abi rasa abi gagal dalam tanggungjawab yang ayah bagi...
kepala abi sakit...abi selalu mengadu depan gambar ayah...abi berdoa supaya dapat jumpa dengan ayah walaupun sekejap...


masyaallah...rindunya hati ini tak tertanggung...
ayah nak tahu tak...
abi pernah bermimpi...ayah sebenarnya tak meninggal...
sengaja berpura-pura meninggal sebab nak takutkan kami..
kelakar kan ayah..boleh pula main-main camtu...:')
tapi sebentar sahaja mimpi tu ayah..:'(
bangun sahaja ayah tiada...:'((


ayah nak tahu tak??
cucu ayah dah besar tau..rapat betul die dengan neneknya..
abi sangat nak tengok ayah timang dia...dia panggil ayah 'atuk'..
ayah kan suka budak...kan kan kan...
tapi...


ha....lagi satu...
farid pun dah besar...
muka lebih kurang saja dengan ayah tau..eheh,,suka kacau dia...
kalau dia angkat telefon masa abi telefon..
hampir sama dengan suara ayah...
ya allah..kadang-kadang abi terdiam sekejap...
tapi ayah..sekarang dia dah berubah...
pendiam sangat ayah..nak tengok dia gelak pun susah ayah~
keluarga kita semua sudah berubah ayah...
huru hara pun ada...
mesti ayah tengah sedih sekarang kan...
ayah jangan menangis tau...abi ada..
abi akan cuba untuk kembalikan semula senyuman semua orang....walaupun abi terpaksa korbankan senyuman abi... :')


ayah...
panas dadamu masih terasa kebas di tangan kananku ini...
aku terlalu rindukanmu..
alfatihah dan doa sahaja aku mampu utaskan padamu..
ampunkan salah silap abi ayah...
ayah...singgah dalam mimpi abi ye...


ABI RINDUKAN AYAH..
AYAH RINDUKAN ABI TAK?? :'((
AYAH...


ayah..tolonglah berhentikan airmata ni...
tolonglah datang lapkan airmata ini!!ayah...


(masa perkahwinan akak..tapi sekarang perkahwinan itu pun...:'(  




WORDOFTHEDAY;AYAH.AYAH.AYAH.


diluar terlakarnya pelangi redha-Nya..
disini masih mengharap gerimis kasih-Nya...










*maaf posting boreng.i cant stand it alone.sori*

4 comments:

Anonymous said...

sabar k...
bee kene kuat...
bnykkn berdoa supaye dipermudahkan segalanya...
_zai@action kamen_
beam3

TINTA GERIMIS said...

insyaallah..~
semoga dipermudahkan sumenya...
shukran..

Anonymous said...

afwan...
maaf xdpt bantu pe2...
_zai@action kamen_
beam3..

TINTA GERIMIS said...

xpe..:))..jgn bmbang..