Monday, 26 September 2011

27-09-2011 HOT~


DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI..


SALAM..
hahahha..jam dah menunjukkan 1.54 am...emm..jap..ok skang 1.55 am..ahaha

sebenarnya...
aku baru habiskan kerja saki baki untuk program khdmat komuniti kat ledang tu.:)
masyaAllah..penat..tapi InsyaAllah aku akan buat yang terbaik..
kerja sebagai s/u memang memeningkan..tapi..tulah..nama pun blajaq..:)

di keheningan malam ni..teringin nak kongsi sesuatu duatu and tigatu dengan hangpa kalian..ahaha
sambil2 denga lagu " JIKA TERAKHIR BUATKU ' DARIPADA saujana nih..ahhaa

emm..

SOLAT MALAM..

ha..?solat malam..abih isya' tu bukan solat malam ke..?

ahaha..memanglah geng..
haishh...
maksd ku solat sunat tgh2 malam..
atenye bukan ke Allah bg siang untuk kite kerja cr rezeki (y halal) n malam u berehat,..??

haa..
nilah pemikiRan insan skang..(termasuk aku)..sume nak senang,,
walhal slat malam ni punye lah snang..tp susah nak wat..:P
punyelah banyak Syaitan Buncet duk atas mata tu..ahahah


sdangkan Rasulullah S.A.W pun ajak saudara Bilal cenggini..
" mari kita berehat dengan solat wahai Bilal".
(ni yang aku pernah baca)..:)
so apa mksdnya...??
sesungguhnya solat ini adalah sebaik2 cara berehat..termasuk hati dan jasmani..
ok.fine.ada yang msh beranggap TIDOQ is the best way..kan kan kan..?~

Jika dikaji dari sudut saintifik pula, otak kita mempunyai beberapa gelombang; alpha, beta, theta dan delta. Paras alpha merupakan paras seseorang dapat berhubung dengan minda bawah sedar dengan aktif. Aktiviti minda pada ketika ini dalam keadaan tenang, santai dan rehat. Frekuensi otak pada paras alpha pula berada dalam lingkugan 7 hingga 14 kitaran persaat. Singkat bukan? Tapi, paras alpha boleh dicapai dengan menurunkan secara sengaja frekuensi otak ke tahap yang lebih rendah. Rahsianya ialah dengan qiamullail. Itu hanya dari sudut saintifik. Jika dilihat dari sudut rohani dan maknawi lebih besar lagi impaknya.

~ok.xfaham.~

kesimpulannya..memng terbaiknya solat malam ni adalah sebab mmbawa pelbagai impak positifnya ( mmg xde negatifnya pun)..


ye..aku faham..hangpa duk ber-PROGRAM (khas u bdak2 U) tak trasa.tak trasa..
duk Ber Fb -Ying.(.tak trasa.xtrasa.)
berbLogging (x trasa..xtrasa..ahah)

apa kata amik masa dalam 10 mnit je...xlama pun..belum suruh qiamulail ag ...
paling akhir buat qiamulalil msti masa tingktn 6 nak dekat2 stpm kan,..?
ahahhaa..ok.jgn tipu.;P

emmm..mst ad y ckp.."subuh pun ke laut..apatah ag solat malam ni"..
mencuba rasa xsalahnya..
tak kena bayaq pun..tapi insyaAllah Allah akan bayar balik..mngkin 2x ganda..kan..kan..kan..
:)
(ok..saya akan cuba)..

*sedangkan Rasulullah pun solat malam smpai tapak kaki nya pecah2* (=_=,)|||

-----
memang tak payah nak bangun malam walaupun payah..:)

ini adalah petua dari Imam Ghazali. (y aku rngkaskan)

> Makan malam yg sikit..skadar alas stomach..
> jgn nak mencekik banyak sbb susah nak bgun nanti.
> jgn tnggalkan tdoq sbntr smntra tnggu zuhur.. ( Qailulah) ...bukan tidoq mati naaa..

amik tau and insaf dri skit tntg keutamaa solat malam dengan mentadabbur Al-Quran dan hadith dengan kisahpara solihin pasal bangun malam ni.

(pakwe kol tgh malam rajin lak tersedaq)..
sape trasa tuh..haha..sori..:P


hahaa..
mesti anggap aku ni gila kan..
bese wat entry sengal2..
nape ni mcm ilmiah sgt..
xdelah..
aku cuma buat u ingtkn dri..
kdg2 trlepas pndg ...
lupa ingt mengingtkan..:)

hidupkan malam..lestarikan siang..:)

aku banyak senyum ni menandakan hati aku sgt perit sekarang..:_(

ha..apa tnggu ag...jam dah 2.24....err...2.25 skang..ahaha..

entry akan dtg nntikan ye..hahahaha..
(mcmlah ad org nak bce blog kaaaauu)..
selamat berkhalwat  dengan Allah..:)

motif bnyk sgt gambaq butterflies??

WORDOFTHEDAY:SOLAT.PERIT.NANTIKAN

diluar terlakarnya pelangi redha-Nya..
disini masih mengharap gerimis kasih-Nya..




-bib hamba Allah-

No comments: