Total Pageviews

Sunday 19 February 2012

20-02-2012 2.43am semangaT Pokok

salam my faboulusly superliciously frend-omite..
abaikan..haha


lame xmengelap teratak ni..
asyik lap tingkap umah je smggu ni..
lap  motor..
lap kaki..
haishh..



cuti ni aku g kua dg sorg yg aku sgt syg..ihik..malu lah nak sebut nama....
seronok sgt..=)
rasa nak senyum sampai ke anak rambut sebelah telinga..
kenangan tu akan aku pahatkan dengan tukul kayu sampai bila2..
kitoerg melintas jalan pun pegang tangan..makan sama-sama..
rasa mcm inilah saat bahagia yg aku sgt iginkan..
dah lama aku ingin keluar bersama die..
tapi..baru hr ni dapat peluang..
;)


main boling sama-sama..
ish....xde kate2 dah..
tapi masa naik eskelator tu lagi best...
die dok pegang tgn aku...*malu*


tapi masalah nya ialah..MAK AKU NI TRAUMA NAK NAIK ESKELATOR..
duhaiii..pnyelah lame mak ak pegang tgn aku..tp xnek2 gak..ahahhaa...
last2 aku gigih mncari tangga utk beliau...kt dlm mall tu lak duk carik lift...aku ni klau naik lif mmg rasa sakit pale..ahaha..
err..yelah..mak aku..xkan mak jiran sebelah rumah mak long die pnye anak  lak..


kua dengan mak ni lgi enak rasanya dpd kua dgn laki yg ajnabi..:P





ok2...aku ade wat satu analisis ni..*lah sgt*


ada beberapa jenis org yang berkaitan dgn sifat maaf ni..


1- MUDAH UCAP MAAF, TAPI TAK MAKSUDKANNYA
~mmg kita tak mampu utk ukur keikhlasan seseorg sbb bnda tu abstrak..tp ak ckp ni skdr utk prngatan dri sndri..
lidah die ni sng sgt ckp maaf..tersinggul skit ke, ape ke..
tp lepas je die mtak maaf, org tu pusing arah lain dan buat muke ni.. ( >_<)
takpun mencebikkan bibir yang xseksi tuhh,,,
nice huh??


2-MUDAH UCAP MAAF DAN MAKSUDKANNYA
~ haa..this one sgt susah kite nak jmpe kan? bukan takat nak jmpe tapi nak bertembung pun payah..
mungkin daripada 100 orang adalah sorang due..tu pun lau bernasib baik..
sekali lagi...bukan nak ukur keikhlasan ke ape..
tapi ni cepat terasa bahawa dia yang bersalah..dan mungkin jugak masa die minta maaf die mengalirkan airmata atau tereaksi muka yang sedih dan membimbangkan..
(bab ikhlas atau x no komen k)


3-SUKAR MEMAAFKAN TAPI TIDAK MEMAKSUDKANNYA
~emm..aku rase de je kwn2 sekolah aku yg cmni..mulut je kate xnak maafkan lah, dendam lah..hapelahhh..tapi sebenrnya dlm ht tu xdelah mrah atau dendam pun..saje nak bikin show kottt..hhahha..ke bajet "HOT"..hahhaa..value urself..(nilai diri sndri)..*rusak b.i


4-SUKAR MEMAAFKAN DAN MEMAKSUDKANNYA
~fiuuhh!! yang ni mmg susah dan mgkn kite pun takut nak carik pasal dgn die..kalau "tercarik" pasal xtau lak aku.. ade je org cmni sbnrnye..mgkn ade sbb nape die snggup jd cmni..but org cmni mmg shrusnya belajar memaafkan dan apatah lagi utk meminta maaf..ego tinggi kot...:) ..kdg2 siap pakej maki hamun skali..ahha
bagi aku..ego seseorang itu hanya leh dipecahkan org tu sendri..
biasanya ayat fofular golongan ni ialah " DO I CARE??"  ataupun dlm bhasa Kosovo nya "ada aku kisah??"


5- MUDAH MEMAAFKAN DAN MUDAH MEMINTA MAAF
~ wohha...! ni pun satu kategori yg sgt hebat ..subhanallah..alangkah indahnya ada sifat cmni kan..yg pntg ikhlas..


6- SUKAR BERI MAAF DAN MEMINTA MAAF
~yang ni aku rs xtau nak komen ape..hidup pun mcm xde makne je..adeh..so poor of u dear..
semoga Allah bukakan/lembutkan hati org cmni..ni ego tahap aku pun xtau nak letak mana..ahaha




Wahai 'Uqbah, mahukah engkau aku beritahu akhlak penghuni dunia dan akhirat yang paling mulia? Iaitu, menyambung silaturrahim dengan  orang yang memutuskannya, memberi kepada orang yang tidak mahu dan tidak pernah memberimu, memaafkan orang yang pernah menzalimi dan menganiayamu"


(Hadis Riwayat Hakim)


indahnya sifat pemaaf ini..
bisanya kita susah nak maafkan orang sebab psikologi kita yang telah tertambat dengan perasaan dan ego..
bukankah Allah ade printahkan untuk memberi maaf sebelum diminta maaf?
salah satu cara yg baik adalah memaafkan smua orang sebelum tidur..manalah tahu esok kita takkan mungkin bernafas lagi??


siapalah kita utk tidak memberi maaf..
sedangkan Allah adalah Yang Maha Pengampun lagi mengasihani..
besar sangatkah kita ni smpai melebihi Allah??!


kita tersalah menulis sewaktu menulis di sebuah warkah kertas, kesalahan itu pun kita padam dengan alat pemadam. dengan apa pun kita menghapusnya, tentu akan meninggalkan kesan, bahkan mungkin kertas itu menjadi robek!


tapi..utk lebih bersih dan rapi, kertas yang terdapat kesalahan tulisan itu diganti saja dengan lembaran yang baru..
samalah juga dengan MAAF ini..maaf umpama menghapus kesalahan kertas..sedangkan berlapang dada umpama mengganti dengan lembaran baru..
hebatkan ALLAH?


FORGIVENESS IS NOT SOMETHING WE DO FOR OTHER PEOPLE...WE DO IT FOR OURSELVES -TO GET WELL AND MOVE ON!!

*org kate org yg susah nak maafkan n minta maaf de masalah hati..korg ade ke?*


WORDOFTHEDAY:DATING.MAAF.INDAH

diluar terlakarnya pelangi redha-Nya...
disini masih mengharap gerimis kasih-Nya..


1 comment:

Anonymous said...

saye de mslh hati la...
zai@action kamen...
beam3