Total Pageviews

Tuesday 6 March 2012

06-03-2012 4.22pm kuah dan nasi

salamun alaik ya habibi sekalian..
amacam hari ni? semakin baik atau semakin xbaik..?
insyaallah..semoga semuanya berjalan dengan lancar..
*dh mcm wish org lak*


ape pun aku tringin nak kongsi fatt choyy satu benda..
mungkin termasuk aku jugak..mungkin kau..kau dan kau juga *smbil tunjuk korang*
sama ada secara sedar ataupun tidak..
kadang2 kite tahu benda tu xleh dibuat..tapi nak jugak buat..
kenapa ya??
mesti jawapan lumrah manusia "ala..standard lah mnusia..cpt lupe"

ye..mmg xdinafikan...tapi boleh jugak dikatakan sebab perasaan INGIN TAHU manusia yang terlalu tinggi..
curiosity kills u actually..
memang naluri manusia yang inginkan pengertian terhadap sesuatu..
tak salah..tapi apa keperluannya sehingga melaksanakan apa yang di LARANG??

sebagai contoh:

1- ada signboard: SILA JANGAN PIJAK RUMPUT DI TAMAN INI
~TAPI kita buat " Pijaklah rumput ini sesuka hati tanpa rasa bersalah"

2- "SILA JANGAN BISING. INI ADALAH PERPUSTAKAAN YANG BUKAN MAKCIK KORANG BUAT"
~TAPI kita buat "Silalah berborak sesuka hati disini.,memang tempat mengumpat.. pot pet..pot pet..gosip..gosip!!"

3- INI JALAN SEHALA OKEY!
~TAPI kita buat.. "jom kite ber-hala- kan die..due tiga hala ke...sharing is caring"

4- DILARANG PARKING DISINI WALAUPUN KERETA AUDI TURBO
~TAPI kita buat.. " alamakkk..rileks sudeyy, parking je pun, paling dasat pun saman.."

haa...nampak kan?? rasa banyak lagi..nak tulis semua payah kat aku lak..
itu baru contoh larangan dunia yang kita tak leh buat...maksud aku larangan dunia ni larangan yang dicipta oleh manusia..
even kadang-kadag orang yang cipta benda ni pun xpernah ikut .....kan??..jangan geleng..
bole je nak langgar arahan tu..tapi agak2 lah kan...

tu kalau larangan dunia..mai kite tengok larangan syariat lak??

1- KITA DIWAJIBKAN MENDIRIKAN SOLAT 5 WAKTU SEHARI SEMALAM.
~TAPI...kejap lagilah..aku tgh tgk drama vanilla strawberry nih..kan semalam aku dah semayang..

2- KITA DIWAJIBKAN BERPUASA SEBULAN DI BULAN RAMADHAN
~TAPI ...eh..kan aku dah pose taun lepas.nak kene pose ag ke?..ala..nnti2 leh ganti..

3-KITA DIWAJIBKAN MENUTUP AURAT TAK KIRA LELAKI MAUPUN WANITA
~TAPI... (L) alamakkk..wak luuu..pakai suar pendeklah stylooo..
             (W) u ni kannn..pakai legging le beshh..mcm2 kale tawww..panash lah pakai baju labuh2..

4- KITA DIHARAMKAN MENYENTUH PASANGAN YANG TIDAK HALAL BAGI KITA.
~TAPI ..."eh, baby, tangan baby ni pakai sabun cap kapak ke ape?keras je.."..sambil berpegangan tangan..

haishh..ramai tahu pasal aurat, couple and lain-lain isu..tapi kenapa yang dah tahu tu tak mahu ikut??
aku pernah baca, dosa yang paling teruk adalah kita dah tahu dosa tapi tetap buat dosa tu..
emm..bukan nak menghentam orang..tapi dengan penulisan aku ini aku dapat ingatkan aku dan orang lain juge..

kita selalu terpekik terlolong kata ini salah itu  salah..semua salah...tapi jarang sekali ada orang yang membetulkannya..kan??

tapi aku suke tengok video nih..dah kate jangan pun still nak buat lagi..hamiiikk..ahhaa...


"Hai Asma'! Sesungguhnya seorang perempuan apabila sudah haidh (cukup umurnya) tidak patut diperlihatkan tubuhnya itu, melainkan ini dan ini ---sambil ia menunjuk muka dan dua tapak tangannya ' 
(Riwayat Abu Daud)

terjumpa dengan sahabat yng medapat hidayah untuk memakai tudung..alhamdulillah..

"susahnya nak describe perasaan memakai tudung ni kak..rasa macam terpelihara dan indah..saya pakai bukan utk suka-suka tapi Allah anugerahkan pada saya aqal utk berfikir"..

WORDOFTHEDAY:TAPI.PERLU.TAHU

diluar terlakarnya pelangi redha-Nya...
disini masih mengharap gerimis kasih-Nya..

No comments: