Sunday, 20 May 2012

20-05-2012 6.11pm gedik Santai

assalamualaikum...


what?
eh..takkanlah?
haih, bukanlah..
kan aku kata bukan..
apsal degil sangat nih...
kan aku dah kata..
hish..bukan tu bukanlah...~
|
|
|
|
|
|
Aku bukan Fasha sandha lahh..dia yang macam aku...
haih... = ='



(hik3) (n.n)
--------------------------------------------------------
ok..tu muqaddimah je..haha..
tengah duk tahun 3 ni mcm ramai lak yang kahwin kat UKM ni..
menarik..
selepas tu terfikir lak, siapa yang melamar siapa ye?
kalau lelaki pinang wanita, well, itu lumrah..
kalau wanita yang pinang lelaki?? euwwww....malunyew,,
*sape yang buat gaya tu memang nak kene ikat kat tiang*..


kenapa?
pelik sangat ke?
daripada korang duk pegang2 tangan, melakukan sesuatu yang jauh sekali dpd ajaran Islam, 
lebih baik buat satu langkah yang baik yakni kahwin...
pegang tangan waktu tu pun kira ibadah ...nice...



(WOULD U MARRRY MEMIAWW)


ya, perempuan meminang lelaki itu aneh bagi masyarakat kita...
tapi kalau kita rajin, cubalah selak sikit sejarah gemilang, yang dicontohkan oleh Nabi Muhammad SAW...
hubungan membina keluarga Muslim lagi mukmin itu bukan dengan cara satu hala..


mungkin kita terlupa kisah cinta Murabbi Cinta Rasulullah dgn wanita syurga (Siti Khadijah)...


'ishhh..seganlah!!~takkan perigi nak carik timba lak???"


ya, segan..
kerana tak dibuat dek orang kita...padahal syariat tu luas dlm hidup umat Islam..


yang wajib, tidak dibuat.
yang sunat, dilihat wajib.
yang haram, itu dipertahan!


kalau kite tengok betul2..
KEBENARAN zmn ni dilihat sangat asing..
bagi mereka, baik jadi CICAK YANG PEKAk walaupun dicop sebagai tak tahu malu...
*lau xtau mksd cicak yg pekak leh tanya DBP*




kalau dulu orang kata, BIAR MATI ANAK, JANGAN MATI ADAT...


tapi sekarang rasa nak cakap, BIAR MATI AGAMA, JANGAN MATI ADAT!~ (nauzubillah)



(dr krn mataaaaa)


sebab adat ni sudah melekat dalam fakulti minda masyarakat sekarang..bahawasanya budaya meminang dan merisik hanya boleh dilakukan oleh kaum lelaki je..
memang budaya patut dikekalkan..
tapi kalau yang berlanggaran dengan agama Islam, masih nak pertahan?
kat akhirat nanti, adat xkan bantu kau masuk ke syurga...
tapi agama Islam yang sebenar!~
*emo nih*


mahu meminang lelaki yang baik untuk diri sendiri? AH...malu~!


malu tak bertempat...


jika melamar lelaki tu dibenarkan syariat??kenapa tak??


nak kahwin ni mudah, cuma kita ni je haa yang suka memberat-beratkan dengan alasan..
bila kita suka seseorang, adakah kita hanya perlu duduk dan berdoa sambil mengharapkan jodoh kita jatuh daripada langit??
Allah kate ; USAHA + DOA + TAWAKKAL
bukannya  ; DOA + TAWAKKAL+ HARAPAN REZEKI DATANG BERGOLEK SNDIRI..
allahu rabbi..jangan suka-suka hati tukar formula mudah ni..


masih xpercaya dengan apa yang aku cakap?





telah datang seorang wanita baginda Rasulullah SAW dan menawarkan dirinya kepada baginda dengan berkata:


'Wahai Rasulullah, apakah engkau berhajat kepada aku?' lalu ketika menceritakan hadis ini maka menyampuklah anak perempuan Anas r.a dengan mengatakan sungguh kurang malu perempuan itu dan buruk akhlaknya, lalu dijawab oleh Anas r.a " Sesungguhnya dia itu (perempuan yang menawar diri lebih baik dan mulia darimu kerana dia mencintai nabi saw dan menawar dirinya demi kebaikan."


( riwayat Bukhari no 5120, Nasaie dan Ibn Majah)


ha..aku cakap xnak percaya..mesti ayat korang : Alaaaa, itu nabi ini aku...
habis ko tak mahu ke jadi baik?
nak kekal dalam pekung 'selesa' ko?


setelah aku bukak buku hadis masih xpercayakan hadis??


mungkin dalam risikonye adelah...
DITERIMA atau DITOLAK..
kalau diterima alhamdulillah..
kalau x sepatutnya gembira sebab ALLAH nak bagi yang terbaik buat anda..
=)


lelaki baik untuk wanita baik, wanita baik untuk laki baik...
itu sifir Ilahi!!
itu firman tertinggi!





Surah An-Nur: 26
"wanita-wanita yang keji untuk lelaki yang keji. Dan lelaki yang keji untk wanita yang keji da wanita baik diperuntukkan bagi laki yang baik dan lelaki yang baik untuk wanita yang baik'..


biar memilih asal jangan salah pilih! hahaha..


good luck!~


WORDOFTHEDAY:KAHWIN.ITU.IBADAH.

diluar terlakarnya pelangi redha-Nya..
disini masih mengharap gerimis kasih-Nya..









2 comments:

Anonymous said...

saye suke bace pe yg awak tulis ni...
ntah de x wanita yg sudi melamar saya...

action kamen@beam3...

TINTA GERIMIS said...

=))...insyaAllah akan ade sekiranya smpaiseru kpd anda wahai hamba Allah..=)