Monday, 21 May 2012

22-05-2012 4.51am Pustaka bahasa

assalamualaikum...
sementara tunggu sahabat aku ni siapkan tesis dia..
aku pun gatal nak berblog..


-------------------------------------------------



aku ada kawan..
ramai kawan..
yang comel..
yang cantik..
yang gojes..
yang gojeses...
dan yang gojeseses...


tapi...
aku ada sahabat?
what the hal? 
bukan sama je ke?


tak..
tak sama..
bagi aku..
kawan ramai..
tapi sahabat?
berapa orang?


untunglah pada yang banyak kawan gojeseses... ok.takde kaitan.


======================================



teringat zaman dulu..
kalau cikgu minta menulis pasal 'my best frend'..
mesti rasa nak tulis pasal orang yang duduk sebelah aku..
sebab aku tak tahu siapa sahabat aku sebenarnya..
ahaha..


dalam pemahaman aku..
ada 5 sebab utama kenapa sahabat tu penting..


1- Teman
~ bukan teman tapi mesra..tapi teman yang betul-betul bersama mengharungi apa yang aku rasa...andai kata satu hari aku pergi ke tempat yang sangat asing dan tak kenal siapa pun..aku kena juga cari seorang yang boleh dipercayai untuk dijadikan teman dalam perjalanan... kalau aku terlalu asing tanpa teman, mampukah aku terus bertahan? =)


2- Pendengar dan Pengkritik
~ ni bukan Akademi fantasia ye..lainlah aku seorang yang bisu, aku takkan boleh menceritakan kenanga, masalah, dongengan, kemerepekan apabila masuk pukul 2am kepada sahabat. Tapi sebagai manusia yang normal, aku memerlukan sahabat sehingga bila-bila. Sahabat adalah seorang pendengar kepada bahan cerita aku...mereka ada hak dan ruang dalam hidup aku..=)


3- Pencerita
~ This is the best part...aku pun sahabat pada mereka, jadi secara langsung aku pun adalah pendengar. =)


4- Mengembangkan Hubungan
~ Bakal sahabat? apekah?
macam media sosial gak, sahabat aku mungkin sahabat anda, atau bakal sahabat orang lain. dan mungkin sahabat orang lain akan menjadi bakal sahabat aku yang akan menjadi sahabat aku..
err...forget it..


5- Pembimbing
~ sedangkan pemimpin pun perlukan bimbingan..inikan pula aku yang hanya seorang yang kerdil..sebagai manusia biasa, aku takkan lari daripada masalah dan takkan berhenti untuk menjadi lebih baik...sahabat akan membimbing sebab mereka ada latar belakang dan perjalanan hidup yang berbeza.


konklusinya;
sahabat yang baik takkan sanggup untuk melihat sahabat mereka terjatuh sekali pun..
aku sendiri tak sanggup melihat mereka terjatuh..
bayangkan kalau aku kat UKM ni tak ada sahabat??
= ='
shukran jazilan sahabat2 yang tak pernah jemu membantu aku..
meskipun aku degil..


di jalan Allah,
persahabatan ini bukan milikku dan bukan jua milikmu...
persahabatan ini adalah perancangan daripada Allah yang lebih mengetahui..
kerana DIA lah aku mengenalimu dan kerana DIA juga yang menetapkan ukhuwah itu..
semuanya kerana Allah..


dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
'Janganlah saling mendengki, saling menipu, saling membenci, saling memutuskan hubunga dan janganlah sebahagian kamu menipu transaksi sebahagian yang lain. jadilah kalian hamba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim itu saudara muslim yang lain, tidak boleh menzaliminya, membiarkannya, mendustainya dan tidak boleh menghinakannya.


mari perbetulkan pandangan tentang sahabat kita ye..^^




p/s: kenapa skema sgt entry ni??




WORDOFTHEDAY:SAHABAT.HINGGA.SYURGA

diluar terlakarnya pelangi redha-Nya...
disini masih mengharap gerimis kasih-Nya..


2 comments:

Anonymous said...

terima kasih sudi jd sahabat saye...
(n.n)

action kamen
beam3..

TINTA GERIMIS said...

same=same kasih..n.n/