Monday, 2 July 2012

02-07-2012 1.58pm Nescafe O'

BISMILLAHIRRAHMANIRAHIM..
Assalamualaikum..


para soleh dan solehahwati sekalian..
mesti dah tenang lepas hantar tesis kan?haha..keserabutan hilang alhamdulillah..
sekarang boleh buat praktikal dengan aman dan tenang..
sekarang waktu makan..aku tak lapar nasi..lapar kat blog je..
jadi aku ambil kesempatan waktu ni nak isi perut blog ni..lapa kan??
serius...baru berapa hari..hati ni dah start merindukan ukhuwah izzat, awan dan tiqah..tiqah ade je dengan aku..jadi perasaan tu diubat..
solehah..shidah...sume dah jauh..rindunya ya Allah..hebat kuasa ukhuwah Mu ini..




walaupun dibuli kat tempat praktikal ni..ahaha..(mati aku lau en isa bace nih)...
tak adalah buli saje gurau..
sekadar gurauan mereka..
aku pula, sibuk dengan surat-surat, pelepasan kuliah, faks kementerian..jadi operator telefon..ehhe..menarik2..
program ke Sabah dah dekat..jadi aku kene optimis dan gerak laju dan tepat..supaya tak tertangguh..


aku mulakan hariku dengan BISMILLAH..aku yakin..diri aku akan diberkati Allah dan segala yang aku lakukan hari ni berjaya!!
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH DAN MAHA MENGASIHANI...
mudahnya kita sebut kan?
tapi..jarang kita hayati..
simple je ayat tu..
semua orang boleh sebut..
tapi..kelebihan BISMILLAH ni..bukan semua orang tahu..apatah lagi nak ingat??





KELEBIHAN BISMILLAH:


1- yang pertama ditulis dalam al-Quran ialah BISMILLAH. Maka apabila kita nak menulis sesuatu, maka tulislah BISMILLAH  pada awal sebab BISMILLAH tertulis pada setiap wahyu yang ALLAH turunkan kepada Jibrail.


2- Bismillah untuk kamu dan rumah kamu, suruhlah mereka apabila memohon sesuatu dengan BISMILLAH. Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak BISMILLAH diturunkan kepada ADAM. (Hadith Qudsi).


3- Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlempar semua syaitan.


4- Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah Bismillah itu dibacakan pada orang sakit melainkan menajdi ubat untuknya dan tidaklah BISMILLAH dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri berkat ke atasnya.


5- Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, maka bacalah BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik.


6- Jumlah huruf dalam Bismillah ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka ada 19. Ibn Mas;ud berkata: Sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19 malaikat neraka maka bacalah BISMILLAH 19 kali setiap hari.


7- Tiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam) hingga tiap huruf berkata. "siapa yang membaca BISMILLAH maka kamilah kekuatannya.


8- Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH nescaya Allah akan mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala dosa kedua orang tuanya.


9- Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan bertasbihlah segala gunung kepadanya.


10- Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, maka akan terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian dan kebakaran, maut mendadak dan bala.


11- Barang siapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 50 kali di hadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim, serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada si pembaca.




pssst..amacam?? perghh..banyaknya!!
mungkin ada banyak-banyak-banyak lagi kelebihan yang Subhanallah~


mulut tu senang je nak menyebutnya..tak perlu bayar pun untuk menyebut BISMILLAH ..
Allah yang bayar tau..lebih hebat dari manusia bayar!!


err..nak tanya..boleh tak yang no 11 tu nak buat PieM terchenta kite..err..bukan..korang??hahahaha.. *gelak penuh niat*
ada pulak yang kepanasan kang.. =D
-jangan nak AUKU sangat dgn aku ok-


ok..selamat ber LI sahabat2..lakukan kerja dengan ikhlas..
bukan sekadar nak habiskan graduasi..
semua yang kita buat tajdidkan niat kita..
tajdidkan setiap hari..ada orang kata..pelbagaikan niat kita.. (niat yang baik)....
contoh: sahaja aku hidup hari ini untuk menghancurkan *N..errr...kezaliman.. =))


ok..masa rehat dah tamat..back to work..
selamat menjadi soleh/ah dan musleh!!


WORDOFTHEDAY:PRAKTIKAL.IN.UKM


diluar terlakarnya pelangi redha-Nya..
disini masih mengharapkan gerimis kasih-Nya

No comments: